فرهنگ ایرانی

این وبلاگ برای حفاظت از فرهنگ غنی و اصیل ایرانی تشکیل شده است.

فرهنگ ایرانی

این وبلاگ برای حفاظت از فرهنگ غنی و اصیل ایرانی تشکیل شده است.

این وبلاگ برای حفاظت از فرهنگ غنی و اصیل ایرانی تشکیل شده و کاملاً درون‌گرا است.محتویات این وبلاگ عبارتنداز:
۱.نوای سنتی و محلی
۲.تاریخ فرهنگمان
۳.تحلیل و نقد فرهنگی و تاریخی
۴.داستان ضرب‌المثل‌ها
۵.و...
۰۵ اسفند ۹۹ ، ۱۶:۲۲

۵ اسفند در تاریخ چه گذشت؟!

تاریخ دقیق امروز چیست؟

امروز: سه شنبه, ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ ، برابر با ۱۱ رجب ۱۴۴۲ قمری و ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ میلادی / ۲۶ روز مانده به آغاز سال نو (۱۳۹۹) و ۳۳۹ روز از سال ۱۳۹۹گذشته است.

 

 

تاریخ امروز چیست؟


تاریخ امروز به شمسی:

۰۵ اسفند ۱۳۹۹

۱۳۹۹/۱۲/۰۵

 


تاریخ امروز به قمری:

۱۱ رجب ۱۴۴۲

۱۴۴۲/۰۷/۱۱

 


تاریخ امروز به میلادی:

Tuesday, 23 February 2021

2021-02-23

 

 

برج فلکی :
حوت

 

 

 

امروز چندشنبه است؟

امروز سه شنبه است.

 

 

 

 

 

 

امروز در تاریخ (۵ اسفند)چه گذشت؟!

 

امروز در ۵ اسفند،برگی از تقویم تاریخ اتفاقات و رویدادهای زیادی اتفاق افتاده است که در کتاب تاریخ جهان هستی ثبت شده‌اند؛در این روز...

مشاهیر بزرگی چشم از جهان گشوده یا فروبسته‌اند؛عملیات‌هایی ثمره گرفته‌اند یا ناکام مانده‌اند؛شاید امروز برای خیلی‌ها یک روز مهم یا یک روز عادی باشد؛اما امروز برگی از تقویم تاریخ است...

 

 

  • تولد ابوبکر محمد معروف به ابن انباری ادیب و مفسر مسلمان

۱۱۷۱ سال پیش در چنین روزی در ۱۱ رجب سال ۲۷۱ قمری "ابوبکر محمد" معروف به "ابن انباری" ادیب، لغت شناس و مفسر علوم قرآنی در بغداد به دنیا آمد و پس از فراگیری علم لغت و علوم قرآنی، به آموختن حدیث روی آورد.

او حافظه‏‌ای نیرومند داشت و در کار تدریس، در برابر شاگردانش بسیار فروتن بود. ابن انباری به دانش بسیار و تالیفات بی ‏شمار و حافظه‏ شگفت و فضایل اخلاقیِ فراوان نام ‏آور بود. وی در عین حال، دانشمندی سخت پارسا بود و به گناه آلوده نشد. ابن‏ انباری علاوه بر تدریس و تربیت شاگردان، کتاب‌هایی از قبیل اَدَبُ الکاتِب و ضمائِرُ القرآن تالیف کرد. وفات ابن انباری در روز عید قربان سال ۳۲۸ ق در ۵۷ سالگی روی داد.

 

 

 

 

  • درگذشت ابن عساکر مشقی،مورخ و محدث مشهور مسلمان

۸۷۱ سال پیش در چنین روزی در ۱۱ رجب سال ۵۷۱ سال قمری "ابن عساکر مشقی"، مورخ و محدث شهیر اسلامی درگذشت.

ابوالقاسم علی بن حسن دمشقی معروف به ابن عساکر نزد عالمان و فقیهان عالی مقام دمشق، علوم قرآن، حدیث، فقه و اصول را فرا گرفت و برای تکمیل دانش خود درعلوم اسلامی، سفری طولانی را آغاز کرد. ابن عساکر در مراکز و حوزه ‏های علمی شهر‌های بغداد، کوفه، موصل، نیشابور، مرو، اصفهان و همدان حضور یافت و از محضر دانشمندان رشته‏‌های گوناگون، علوم و معارف دینی را آموخت. ابن عساکر به سبب حفظ و روایت احادیث بسیار، کثرت سفر‌های علمی و استفاده‏ علمی از مشایخ بزرگ در شهر‌های اسلامی و تالیف کتب مهم، در شمار یکی از بزرگ‏ترین حافظان حدیث و نویسندگان تاریخ در روزگار خویش درآمد. از ابن عساکر بیش از صدو سی اثر ممتاز علمی و تاریخی به جای مانده که تاریخ دمشق یا تاریخ کبیر در هشتاد جلد، مناقِبُ الشَّباب و الاَمالی فی الحدیث از آن جمله‏ اند. این شخصیت برجسته‏ علمی در رجب سال ۵۷۱ ق در ۷۲ سالگی در دمشق درگذشت و پس از تشییعی با شکوه، در همان شهر به خاک سپرده شد.

 

 

 

  • حمله ناپلئون به  مصر و شام

      

۲۲۲ سال پیش در چنین روزی، بیست و سوم فوریه سال ۱۷۹۹ میلادی در پی تصرف مصر توسط ناپلئون بناپارت امپراتور فرانسه، وی حمله به شام را که متشکل از سوریه، لبنان، اردن و فلسطین بود آغاز کرد.

هدف از تهاجم ارتش ناپلئون به مصر، ضربه زدن به انگلیس در مستعمرات این کشور بود. دلیل حمله ناپلئون به شام، که بخشی از قلمرو امپراتوری عثمانی به شمار می‌رفت، اعلان جنگ پادشاه عثمانی به فرانسه بود. ناپلئون در این حمله، ابتدا پیروزی‌هایی به دست آورد، اما به دلیل حمایت انگلیس و روسیه از عثمانی و همچنین وخامت اوضاع داخلی در فرانسه، وی ناچار شد به کشورش بازگردد و جنگ فرانسه و عثمانی در شام، با عقب نشینی ارتش فرانسه عملا به پایان رسید.

 

 

 

 

  • درگذشت پل کلودل، نویسنده فرانسوی و خالق معرفت مشرق زمین

۶۶ سال پیش، در روز بیست و سوم فوریه سال ۱۹۵۵ میلادی «پل کلودل» (Paul Claudel) نویسنده، شاعر و سیاستمدار فرانسوی درگذشت.

وی در سال ۱۸۶۸ متولد شد و در جوانی به مدرسه علوم سیاسی رفت. کلودل تا سال ۱۹۳۵ به عنوان کارمند وزارت خارجه فرانسه، ماموریت‌هایی را در کشور‌های مختلف جهان انجام داد، اما از این سال به بعد به ادبیات روی آورد. کلودل در رشته‌های مختلف ادبی، چون شعر، نمایشنامه و داستان فعالیت داشت و آثار وی الهام گرفته از عرفان و روحانیت مسیحی است. از آثار کلودل می‌توان به «هنر شاعری»، «آثار بزرگ»، «معرفت مشرق زمین» و «نوید جبرئیل به مریم عذرا» اشاره کرد.

 

 

 

  • روز ملی گویان

۵۱ سال پیش در چنین روزی، بیست و سوم فوریه سال ۱۹۷۰ میلادی به دنبال تغییر حکومت گویان از فرمانداری کل به جمهوری، این روز به عنوان روز ملی این کشور نامیده شد.

گفتنی است که گویان در اواخر قرن پانزدهم میلادی توسط کاشفان اسپانیایی کشف شد. در اوایل قرن هفدهم میلادی، استعمار انگلیس بر گویان تسلط یافت و این سلطه تا سال ۱۹۶۶ میلادی که گویان استقلال یافت، همچنان ادامه داشت. این سرزمین که در شمال آمریکای جنوبی و سواحل اقیانوس اطلس قرار د ارد، دارای ۹ منطقه است که هر منطقه توسط یک وزیر اداره می‌شود.

 

 

 

  • آغاز عملیات متوسط والفجر ۹در استان سلیمانیه توسط سپاه

در حالی که عملیات بزرگ و پیروزمند والفجر ۸در شبه جزیره فاو ادامه داشت، عملیات والفجر ۹در تاریخ پنجم اسفندماه ۱۳۶۴ ش با رمز یااللّه در جبهه شمالی چوارتا در منطقه‌ای به وسعت ۲۰۰کیلومتر مربع در استان سلیمانیه عراق آغاز شد و تا نهم اسفند به طول انجامید. هدف این عملیات آزادسازی ارتفاعات مهم این منطقه و پراکنده کردن نیروهای عراقی از جبهه‌های جنوبی بود. نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سرمای شدید ارتفاعات منطقه، این عملیات دشوار نظامی را با موفقیت به انجام رساندند. نتایج عملیات متوسط والفجر ۹: تلفات نیروی انسانی دشمن:۲۵۰ نفر اسیر و ۲۵۰۰ نفر کشته و زخمی، سایر نتایج: انهدام نیروی دشمن و تصرف بخشی از خاک دشمن و ارتفاعات مهم منطقه. جمهوری اسلامی ایران با اجرای عملیات والفجر ۹، علاوه بر آزادسازی ارتفاعات مهم منطقه و تجزیه و پراکنده کردن نیروهای عراقی، آمادگی خود را برای ادامه مقاومت در برابر دشمن متجاوز به تمام دنیا اعلام نمود و قدرت خود را بار دیگر تثبیت کرد.

 

 

 

  • شروع فعالیت شرکت هواپیمایی ملی ایران و روز هما

هما د‌ر پنجم اسفند‌ماه ۱۳۴۰ کار خود‌ را آغاز کرد‌ و د‌ر همان تاریخ شرکت مزبور (شرکت سهامی هواپیمایی ملی ایران) به مد‌ت نامحد‌ود‌ به ثبت رسید‌. پنجاه د‌رصد‌ سهام آن متعلق به د‌ولت بود‌، ۹ د‌رصد‌ متعلق به افراد‌ و ۴۱ د‌رصد‌ به د‌و شرکت هواپیمایی ایران و پارس و مع‌هذا بین شرکت هواپیمایی ملی و شرکت هواپیمایی ایران د‌ر همان بد‌و تاسیس اختلاف بروز کرد‌ه بود‌. د‌ر بسیاری از کارهای اد‌اری و فنی شرکت هواپیمایی ملی از ایرانیانی استفاد‌ه می‌شود‌ که تحصیلات خود‌ را د‌ر رشته‌های مختلف فنی و اد‌اری هواپیمایی د‌ر خارج به پایان رساند‌ه‌اند‌.

 

 

 

  • روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندسی

​​​​​​​

پنجم اسفند، در ایران روز بزرگداشت اندیشمند بزرگ ایرانی، خواجه نصیر الدین طوسی و روز مهندسی است.
ابوجعفر محمدبن محمد معروف به خواجه نصیرالدین طوسی و ملقب به استاد البشر و محقق طوسی در سال ۵۹۷ ق در طوس به دنیا آمد. وی ابتدا علوم عقلی و نقلی و حکمت مشاء را آموخت و در سال‏های بعد، ریاضیات، فقه، فلسفه، نجوم و ادبیات خواند و در علوم روز به تبحر و استادی تمام رسید. با غلبه سپاه مغول بر اسماعیلیان، خواجه نصیرالدین به خدمت هلاکوخان مغول درآمد و با استفاده از نفوذ خود، از کشتار مردم و دانشمندان و تخریب آثار فرهنگی و علمی و غارت شهر‌ها و روستا‌ها جلوگیری کرد. پس از فتح بغداد و سقوط عباسیان، خواجه نصیر ماموریت یافت تا رصدخانه مراغه را تاسیس کند. او گروهی از ریاضی‏دانان بزرگ را گرد آورد و کار احداث رصدخانه را در سال ۶۵۷ ق آغاز کرد. خواجه، با این کار، عالمان بزرگ زمان را که پراکنده بودند در یک مکان، جمع کرد و همچنین کتابخانه ‏ای عظیم در محل رصدخانه مراغه احداث کرد. این عالم سترگ برای این کتابخانه، کتاب‌هایی از بغداد، شام و شمال آفریقا و اطراف و اکناف ایران گرد آورد و کتابخانه ‏ای با بیش از چهارصد هزار جلد کتاب تاسیس کرد. خواجه نصیرالدین در سال ۶۷۲ در ۷۵ سالگی، شانزده سال پس از تاسیس رصدخانه مراغه درگذشت و در کاظمین به خاک سپرده شد.

 

 

پایان

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۲/۰۵
سید محمد حسین حسینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی